Fysio BikeFit

Tervetuloa Fysio Bikefit Huttusen studiolle Nokialle! Olen Anssi Huttunen, OMT-fysioterapeutti ja Bike fit ammattilainen. Minulla on yli 20 vuoden kokemus tuki- ja liikuntaelinsairauksien fysioterapiasta, ihmisen biomekaniikasta, liikuntatieteestä sekä valmennuksesta. Oma urheilutaustani alkoi jo nuorella iällä kestävyysjuoksun sekä ampumahiihdon parissa, erilaisia lajikokeiluja on esimerkiksi kartingista, melonnasta ja pesäpallosta. Nykyisin toimin valmentajana, ja kilpailen triathlonissa sekä maantie- ja cyclocross pyöräilyssä. Klinikallamme työskentelevät huippuammattilaiset fysioterapian, urheiluhieronnan, valmennuksen sekä testauksen ja ravintovalmennuksen parissa.

Bike fittingin olen aloittanut useampia vuosia sitten. Pitkän linjan fysioterapeuttina arvostan ammatillista kehitystä ja kouluttautumista. Halusin tarkentaa osaamistani sekä ymmärtää nykypäivän bike fit alan yksityiskohtia, joten olen suorittanut Englannissa terveydenhuollon ammattilaisille suunnatut koulutukset sekä maantie- että aika-ajo/triathlonpyörille.

Miksi Fysio Bikefit?

Optimaalisen pyöräasennon löytäminen ei ole pelkästään pyörän säätämistä pyöräilijälle siten, että tietyt asentokulmat täyttyvät. Netti on täynnä suosituksia esim. polvi- ja lonkkakulmille, löytyy laskennallisia kaavoja oikealle satulakorkeudelle, aerodynaamisista asennoista puhumattakaan. Nämä kaikki voivat toimia hyvinä suuntaviivoina, mutta eivät vielä kerro polkijan yksilöllisistä ominaisuuksista, onko tuo laskennallinen "optimi" asento ylipäätänsä mahdollinen, saatikka järkevä ja tehokas. Kehon liikkeiden ja kuormittumisen ymmärtäminen on avainasemassa, ja tämän vuoksi Euroopassa suurin osa arvostetuista bike fit ammattilaisista on kouluttautuneita fysioterapeutteja tai muita liikuntatieteiden ammattilaisia pohjakoulutukseltaan.

Laitteistot ja mittarit tuovat tärkeää infoa ja antavat konkreettiset luvut bike fittingin päätteeksi. Matkalla hyvään lopputulokseen tärkeintä kuitenkin on ammattilaisen silmä ja näkemys kokonaisuudesta, kliininen päättelykyky, sekä yhteistyö asiakkaan kanssa. 

Välineistö ja tekniikka


Meillä on vasta saneerattu klinikka ja isot treenitilat. Bike fit studiolla käytössämme on suoravetotraineri tehomittauksella. Tarvittaessa pystymme käyttämään wattipolkimia, joilla nähdään muun muassa jalkojen väliset erot ja voimantuoton eri vaiheet. Asennon, etäisyyksien ja kulmien mittaukseen hyödynnämme mm. laseria, kulma-asteikoita ja videoanalyysiä. Käytössämme on leveys-säädettävä maantietanko ja stemmi (ohjainkannatin), jonka avulla voidaan määrittää sopiva ohjainkannattimen pituus ja kulma. Nämä toimivat erinomaisina apuvälineinä, jos olet aikeissa päivittää esim. uuteen maantiepyörän tankoon ja mietit sopivaa leveyttä. Satula on usein se murheenkryyni. Käytämme satulan leveyden optimointiin ns. satulakuutiota, jolla päästään mittaamaan istuinluiden välinen etäisyys, joka helpottaa satulan koon valitsemisessa. Hyvin usein eteen on tullut tilanteita, että se aina hankalalle tuntunut satula alkaakin tuntumaan paljon paremmalle bike fittingin jälkeen. Eli asennolla on väliä!

Mitä Fysio Bikefitissä tehdään?


Fysio bike fitissä pääpaino on aina yksilön anatomiassa ja biomekaniikassa, ja se ohjaa meitä koko prosessin ajan. Usein taustalla voi olla joitakin tuki- ja liikuntaelinten ongelmia, tai toiminnallisia haasteita, joista seuraa mm. selkä-, polvi- tai niskakipuja. Fysio bike fit sopii tietysti myös oireettomille pyöräilijöille, jotka haluavat asennostaan mahdollisimman tehokkaan, aerodynaamisen ja mukavan. Usein nuo ominaisuudet kulkevat hyvinkin käsikädessä. Lähetämme sinulle etukäteen esitietolomakkeen, jossa kysymme perustietoja ja tavoitteitasi bike fitille. Näin pääsemme heti alusta alkaen tehokkaasti liikkeelle.

Fysio bike fit alkaa aina fysioterapiapohjaisella perustutkimisella, jossa kartoitetaan pyöräasentoon vaikuttavia tekijöitä, kuten kehon yleinen asento, liikkuvuudet ja lihasvoima. Älä pelkää, et joudu lihasvoimatestaukseen! Esimerkiksi jalkaterän asennossa ihmisillä on luontaisesti puolieroja, ja tämä tulee huomioida jo klossin asemoimisessa.

Ennen pyörän päälle nousemista, tehdään alkumittaukset pyörälle. Tämän jälkeen pääset polkemaan ja sitten alkaa tapahtua. Katsotaan edestä ja sivulta polvikulmia, jalkaterän asentoa suhteessa polkimiin, mitataan, säädetään satulaa ylös-alas, eteen-taakse, kuvataan, taas mitataan, jutellaan ja säädetään. Välillä muutokset ovat todella pieniä, joskus todella isoja, mutta tavoitteena on löytää sellainen asento, jota voi hyvillä mielin lähteä käytännössä kokeilemaan. 

Mitä Fysio BikeFitin jälkeen?


Uusi ajoasento vaatii totuttelua ja vie myös kropalta aikaa sopeutua. Saat meiltä tarkan raportin, jossa näkyvät tehdyt muutokset sekä asentoon että pyörälle, ennen ja jälkeen mittaukset sekä kuvat, lisäksi saat mahdolliset suositukset liikkuvuuden tai lihasvoiman osalta. Optimaalisen pyöräasennon saavuttamiseksi pelkkä pyörän säätö ei siis aina riitä. Parhaan lopputuloksen kannalta täytyy keskittyä myös yksilöllisten ominaisuuksien parantamiseen, esimerkiksi takareiden joustoon, lonkan liikkuvuuteen sekä keskivartalon hallintaan. Yhdistämällä pyörän oikeanlaiset säädöt ja kehittämällä anatomisia ominaisuuksia saadaan aikaan paras mahdollinen bike fit, jossa kohtaavat pyöräilyn tehokkuus, taloudellisuus sekä oireettomuus. 

Ota yhteyttä

OMT-Fysioterapia Huttunen

Pirkkalaistori 1, 37100 Nokia

045 318 6468

fysiobikefit@omt-huttunen.fi